Gönderen Konu: Pazarlama İletişimi / Yeşim Güçdemir  (Okunma sayısı 294 defa)

Çevrimdışı SerMimar

  • Site Yöneticisi
  • Forum Kahramanı
  • *
  • İleti: 794
  • Karma: +7/-1
  • SerMimar
    • Profili Görüntüle
    • SerVilla Çelik Ev, Çelik Villa
Pazarlama İletişimi / Yeşim Güçdemir
« : 05 Nisan 2016, 16:26:17 Sal »

Küreselleşme ve hızla artan iletişim olanaklarıyla birlikte, sosyal, kültürel, ekonomik ve teknolojik alanda yaşanan gelişmelere paralel olarak pazarlama alanında da yeni uygulamalara gereksinim duyulmaktadır. İşletmeler tüketicilerin değişen ve artan iletişim talepleri, karşısında zorunlu olarak iletişim odaklı pazarlama anlayışına yönlenmiş ve bunun sonucunda pazarlama iletişimi kavramı doğmuştur.

Pazarlama iletişimi: “Bir kuruluş ile hedef kitlesi arasındaki iletişim çabalarının tümüdür”. Pazarlama iletişimi kavramı ile ürünün tüketiciler tarafından fark edilip tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyebilmek için pazarlama yöneticilerinin yerine getirdikleri tüm kavramları kapsamaktadır. Pazarlama iletişimi kavramı tutundurma karması içinde yer alan fiyat, ürün, dağıtım, kanallarını pazarlama faaliyetlerinin sadece bir parçası olarak görmekte, tüketicilerle daha etkili bir iletişim kurabilmek için çeşitli kanallara mesaj göndermeyi daha fazla ön plana çıkarmaktadır. Bu noktada karşımıza çıkan bütünleşik pazarlama iletişimi, pazarlama iletişimini oluşturan öğeler arasında tutarlı mesaj birliği ve eşgüdüm sağlayarak hedef kitlenin etkilenmesini amaçlamaktadır. Bu kavram, pazarlama iletişimi çalışmalarının daha etkin ve daha planlı bir şekilde uygulanması sağlamaktadır.

Bütünleşik pazarlama iletişimi işletmenin ortak hedef ve amaçlarının stratejik olarak tek elden uygulanmasını ve planlamasını temel almaktadır. Bu stratejik yaklaşım, organizasyonun ya da işletmenin ürettiği ürün ya da hizmetlerle ilgili alınacak her kararın müşteri bazlı ve satın alma davranışlarına etki edecek iletişim boyutunu düşünerek planlaması sürecini içermektedir.

Bu yaklaşım çerçevesinde, reklamlarla, satış tutundurma teknikleriyle, halkla ilişkiler ya da kişisel satış girişimleriyle gönderilen mesajların amacı, tüketicilerle uzun dönemli iletişim kurmak, marka imajı oluşturarak marka bağlılığı yaratmaktır.

Bir işletme satış elde edebilmesi ve bu satışı devamlı kılabilmesi için, müşteri ile ilgilenmek, kurum kültürünü ve kimliğini tanıtmak, müşteri hakkında bilgi edinmek ve müşteri talepleri doğrultusunda yeni pazarlama stratejileri geliştirmek zorundadır. İşletmeler tüm bu faaliyetleri gerçekleştirmek için, başta halkla ilişkiler olanakları olmak üzere çeşitli iletişim kanallarından yararlanmaktadırlar.

İşletmeler daha iyi iletişim için etkili reklama olan gereksinimlerini genellikle reklam ajanslarından, satışları geliştirmek için ise halkla ilişkiler firmaları ve uzmanlarından destek almaktadır.

Halkla İlişkilerin gelişim sürecine bakıldığında; bütünleşik pazarlama iletişimi içinde işletmelerin kurumsal imaj ve tanıtım faaliyetlerinin yanında karar verme sürecinin de önemli bir parçası olduğu görülmektedir. Halkla ilişkiler; kuruluş ile müşteri, medya ile müşteri ve kurum çalışanları arasında etkili ve sürekli iletişim sürecini sağlamaktadır. Aynı zamanda kuruluş adına siyasal ve ekonomik gelişmeleri takip ederek fırsat ve riskleri göz önüne alarak işletmenin pazarlama stratejilerinin oluşuna yardımcı olmaktadır.

Ancak pazarlama alanında halkla ilişkiler kavramı uzun süre göz ardı edilmiştir. Günümüzde ise ürün ve markanın kuruluş önüne geçmesiyle birlikte halkla ilişkiler kavramı sadece duyurum değil aynı zamanda bir pazarlama aracı olduğu da kabul edilmektedir.

Pazarlama iletişimi tutundurma çalışmaları ile beraber, ürünün özellikleri ve ambalajıyla başlayan, satış ve satış sonrası hizmetlere kadar uzanan geniş bir süreci içermektedir. Pazar içinde fırsatları değerlendirmek, iletişim kaynaklarını analiz etmek, iletişim hedeflerini ortaya koymak, alternatif pazarlama iletişimi stratejileri geliştirmek ve değerlendirmek gerekmektedir. Dolayısıyla pazarlama için kaçınılmaz olan iletişim desteğini verebilen, stratejik iletişim ve planlama yeteneğine sahip olan halkla ilişkiler, bu alana tek elden planlama imkanı sağlamaktadır.

Halkla ilişkiler bütünleşik pazarlama iletişiminin bir alt fonksiyonu gibi gözükse de ürün tanıtımı ve müşteri ilişkileri ortak ilgi alanlarıdır.

Halkla ilişkilerin işletmenin ürün ve hizmetlerinin pazarlanmasını kolaylaştırdığı ve işletme ile hedef kitle arasında köprü olduğu fikri hakimdir. Ayrıca halkla ilişkiler işletmenin tüm hedef kitleleriyle (müşteriler, çalışanlar, hissedarlar, hükümet vb.) iletişimini sağlar ve geri bildirimleri değerlendirir. Halkla ilişkiler çift yönlü iletişim sürecini sağlayarak hedef kitleler ile sürekli iletişimin kurulmasına katkı sağlamaktadır.

Halkla ilişkilerin pazarlama ağırlıklı stratejileri iki başlık altında incelenebilir. Birincisi; proaktif PR işletmenin pazarlama amaçları tarafından yönlendiren PR stratejisidir. Proaktif halkla ilişkiler uygulaması henüz sorun oluşmadan çözüme yönelik tedbirler geliştirir. Bir işletmenin ürün ve hizmetini tanıtmak için reklam satış promosyon, kişisel satışa ek bir araçtır. Bütünleşik pazarlama iletişimi içinde pazardan topladığı bilgileri, işletme ile ilgili kararların oluşturma sürecine dahil eder.

Reaktif PR ise firma için olumsuz sonuçlar doğuran değişiklikler ile uğraşır. Bu tür halkla ilişkiler yakın ve kısa dönemli değişiklikler ile ilgilidir. Reaktif halkla ilişkiler işletmenin şöhretini tamir etmek, pazar kaybını önlemek ve kaybedilmiş satışları geri kazanmayı sağlayacak stratejiler geliştirir. Kısaca proaktif PR firmanın güçlü yanlarıyla ilgilenirken, reaktif PR’da zayıf yönleri ve bu yönlerin tamiriyle ilgilenir.

Sonuç olarak bütünleşik pazarlama iletişimi yaklaşımı pazarlamaya farklı bir boyut getirmiştir. Gün geçtikçe bütünleşik pazarlama iletişimi işletmelerin rekabet üstünlüğü sağlamasında en önemli etmenlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Pazarlama alanında iletişimin etkisinin artmasıyla birlikte halkla ilişkiler yapısal ve işlevsel olarak daha aktif bir hale gelmektedir. Halkla ilişkiler, ürün, tutundurma, fiyatlandırma, dağıtım gibi pazarlama karması faktörlerini göz önüne alındığında uzun dönemde pazarlama alanındaki belirleyici rolünü göz ardı edilmemelidir.

İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, 2004, Sayı 19, Bütünleşik Pazarlama İletişi ve Halkla İlişkiler, 374-378
Türkiye'nin Çelik Villa Markası: SerVilla Çelik Villa

Vazgeçemediklerim Aslında Ne Kadar Vazgeçilmez???
İnandım Hayallerime, Birgün;Hayal Olmaktan Çıkması Umuduyla..


Konuyu Paylaş

Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter

 

Hızlı yanıt'ı kullanarak çabukça ileti gönderebilir, iletilerinizde gülümseme ve bbc kullanabilirsiniz.

Uyarı: bu konuya en az 120 gündür yanıt gönderilmemiş.
Yanıt vermek yerine yeni bir konu açmanız önerilir.

Not: Bu konu bir moderatör tarafından onaylanmadan görüntülenmeyecektir.
Ad Soyad: E-Posta:
Doğrulama:
2023-1922=? (Cevap=101):

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
1741 Gösterim
Son İleti 31 Ekim 2007, 00:23:54 Çrş
Gönderen: Duygu UYAR
0 Yanıt
1664 Gösterim
Son İleti 19 Temmuz 2008, 10:51:45 Cts
Gönderen: SerMimar
1 Yanıt
2967 Gösterim
Son İleti 08 Eylül 2008, 02:04:23 Pzt
Gönderen: Ünal GÜNDOĞDU
0 Yanıt
1092 Gösterim
Son İleti 03 Eylül 2009, 22:55:18 Prş
Gönderen: SerMimar
0 Yanıt
2453 Gösterim
Son İleti 23 Mayıs 2010, 14:28:37 Paz
Gönderen: SerMimar